Kepentingan dan kelebihan solat
Firman Allah Taala:
maksudnya:beroleh kejayaanlah orang-orang yang beriman,iaitu mereka yang khusu’ dalam solatnya.
(al-Mukminun:1-2)
ii-Firman Allah Taala:
maksudnya:dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat,kerana amal yang baik yang kamu sediakan untuk diri kamu , nanti kamu dapati ganjarannya di sisi Allah.
(Al-Baqarah:110)
iii-Firman Allah Taala:
maksudnya:sesungguhnya manusia itu bersifat kedekut dan kikir,mengeluh apabila kesusahan menimpanya,dan kikir apabila mendapat keuntungan,kecuali mereka yang menunaikan solat.
( Al-Ma’aarij:19-23)
iv-Sabda Rasulullah SAW:
maksudnya:apakah kamu semua melihat apabila terdapat sungai di hadapan rumah seseorang, lalu dia mandi 5 kali sehari di dalamnya, adakah masih tinggal lagi sebarang kekotoran? Maka jawab sahabat: tidak tinggal sebarang kekotoran pun. Lalu sabda Rasulullah saw:Begitulah juga solat 5 waktu, mencuci darinya dosa-dosa dan kekotoran.
- Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Nasa’I dari Abu Hurairah; dan riwayat Ibn. Majah dari thman bin Affan.
v-Sabda Rasulullah SAW:
maksudnya:Solat yang lima, dan dari solat jumaat ke jumaat yang akan datang, merupakan penghapus dosa (kaffarah) di antara solat-solat itu selagi tidak melakukan dosa-dosa besar.
-Hadis riwayat Muslim, Tirmizi dan Nasa’i.
vi-Dari Abdullah bin Amr secara marfu’:
maksudnya: seorang hamba itu apabila solat, datang bersamanya dosa-dosa di atas kepalanya atau bahunya. Maka setiap kali dia ruku’ atau sujud, gugurlah dosa-dosa itu daripadanya.
- Riwayat Ibn. Habban di dalam Sohehnya.
2) Menyebut Hikmah-hikmah akan kewajipan solat dari semua sudut sama ada agama, masyarakat, kesihatan dan individu itu sendiri.
i-Faedah kepada agama:
Merupakan lambang kekuatan umat Islam. Melahirkan pandangan dan kesedaran kepada Musyrikin betapa berhaknya Allah swt untuk disembah, dan tiada yang lain selainnya yang berhak disembah.Bahkan siapa lagi yang akan menyembah Allah swt dari kalangan umat manusia sekiranya umat Islam sendiri enggan menyembahnya? Sedangkan Rasulullah saw telah berdoa dengan penuh kekhusyukan dan pengharapan kepada Allah swt di hari perang Badar:
“ Ya Allah! Jika hari i ni engkau hancurkan umat yang menyembahmu, nescaya tiada lagi manusia yang menyembahmu selepas hari ini”.
-Ar-Rahiiq Al-Makhtum , Al Mubarakfuri:m/s: 216.
ii- Faedah kepada masyarakat:
Merupakan ikrar beramai-ramai terhadap akidah Islamiah, serta memperkuatkan keyakinan di dalam diri setiap individu muslim. Di samping menguatkan ikatan persaudaraan dan persefahaman sesama umatserta kesedaran akan betapa pentingnya hidup berjamaah. Solat berjemaah juga memupuk sifat bertolak ansur dan kesaksamaan tanpa mengira bangsa dan keturunan, miskin mahupun kaya. Kerana di sisi Allah swt manusia itu sama sahaja melainkan taqwa.
iii-Faedah kepada individu muslim:
Solat merupakan lambang kehambaan yang sebenar. Di dalam masa yang sama melatih muslim ke arah hidup yang bernizam( berdisiplin) dan iltizam dengannya. Begitu juga solat merupakan madrasah khuluqiyah ( sekolah pembinaan akhlaq )yang mendidik muslim bersifat amanah dan benar juga menegah dari berbuat kemungkaran.
Firman Allah swt:
Maksudnya: dan dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu menegah dari perbuatan keji dan mungkar.
( Al- Angkabut:45)
iv-Faedah kepada kesihatan:
Ulama mutakhirin termasuk pakar-pakar perubatan telah menemui pelbagai rahsia daripada solat.Di apengkajian mereka ialah:
a) Waktu yang paling dapat meredakan tekanan (release stress) ialah ketika sujud.
b) Gerakan di dalam solat mempercepatkan penghadaman makanan serta melancarkan perjalanan darah.
c) Kajian saraf oleh seorang pakar neurologi di Amerika Syarikat telah mendapati terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak di masuki darah.Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang mencukupi untuk berfungsi secara lebih normal. Setelah membuat kajian yang agak lama, barulah beliau menemui bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf ersebut melainkan ketika sujud sahaja.Urat saraf tersebut memerlukan darah pada sukatan yang tertentu sahaja.Ketika sujud waktu solat merupakan jangka masa terbaik untuk darah memasuki urat tersebut.
Dan banyak lagi hikmat solat yang tidak tersingkap oleh kita sebagai makhluq, sedangkan apa yang kita ketahui darinya sudah terlalu cukup untuk menjadi hujjah akan betapa banyak kebaikan segala suruhan Allah swt terhadap makhluqnya.
Maka benarlah firman Allah:
Maksudnya: maka tidak diberi pengetahuan kepada kamu ( wahai manusia ) melainkan sedikit.
( Al-Isra’:85)
At-Tarhib ( amaran)
Selepas mad’u mengetahui kesalahan dan hikmat solat, barulah sesuai bagi seseorang da’ie manyampaikan amaran dari Allah swt terhadap mereka yang melalaikan solat.
Terlalu banyak nas Al-Quran dan Al-Hadis yang menyentuh persoaln ini.Bahkan di sana terdapat beberapa pendapat ulama’ berkenaan dengan hukum mereka yang meninggalkan solat.
Secara sepintas lalu ingin dinyatakan disini beberapa pendapat ulama’ beserta hujah mereka tentang hukum meninggalkan solat.
Ulama telah bersepakat ( ijma’ ) bahawa sesiapa yang mengingkari akan kewajipan solat ke atas muslim adalah KAFIR.Kerana adanya dalil yang qat’ie dari Al-Quran, As-Sunnah dan ijma’ tentang kewajipannya.
Adapun mereka yang sengaja meninggalkan solat kerana malas atau berniat mengingkari perintah Allah Taala, maka hukuman bagi mereka terbahagi kepada dua: dunia dan akhirat.
Pertama: Hukuman di Akhirat.
Terdapat di sana beberapa nas syara’ di antaranya:
i)Firman Allah Taala:
maksudnya:Apakah yang membawa kamu masuk ke neraka?mereka menjawab: kami tiada termasuk dari golongan orang-orang yang mengerjakan solat.
ii)Firman Allah swt:
maksudnya:Neraka Wail (celakalah) bagi mereka yang solat, iaitu mereka yang lalai dari mengerjakan solat (melengah-lengahkannya)
(Al-Maa’un:4-5).
iii)Firman Allah taala:
maksudnya:Kemudian mereka digantikan oleh satu angkatan, yang meninggalkan solat dan menurut keinginan nafsu, sebab itu mereka menemui kehinaan.
(Al-Maryam: 59)
iv)Sabda Rasulullah saw:
maksudnya: Dari Jabir bin Abdullah r.a: ?Ă½ “Beza antara seorang seorang Islam dan seorang kafir itu ialah meninggalkan solat”
diriwayatkan oleh Muslim, Tirmizi, Abu Daud, Nasa’i , Ibn. Majah, dan Ahmad.
v)Dari Buraidah r.a , aku mendengar Rasulullah saw bersabda:”perjanjian di antara aku dengan orang yang beriman ialah solat, sesiapa yang meninggalkannya adalah kafir.
vi)Dari Usadah bin As-Samit r.a berkata: Rasulullah saw telah berwasiat kepadaku dengan 7 perkara:”Jangan kamu sekutukan Allah dengan sesuatu, walaupun kamu dipotong, atau dibakar ataupun disalib.Dan jangan kamu tinggalkan solat dengan sengaja,maka sesiapa yang meninggalkannya dengan sengaja telah keluar dia dari agamaDan janganlah berbuat maksiat, kerana ia dimurkai Allah, dan janganlah minum arak kerana ia ibu segala dosa”.
- Riwayat At-Thabrani dan Muhammad bin Nasir di dalam kitab solat dengan 2 sanad yang diterima(maqbul).
vii)Dari Anas bin Malik r.a berkata:Telah bersabda Rasulullah SAW:
“Sesiapa yang meninggalkan solat dengan sengaja, sesungguhnya dia telah kafir dengan nyata”
viii)Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a tentang hadis Isra’ dan Mi’raj beliau berkata: “ Kemudian baginda baginda melalui satu kaum yang memecahkan kepala mereka dengan batu besar,setiap kali dipecahkan ia bercantum kembali seperti sediakala. Kemudian Rasulullah SAW bertanya:”Ya Jibril! Siapakah mereka??”, maka jawab Jibril: “Mereka ialah yang memberatkan kepala mereka dengan sembahyang fardhu.”
maksudnya:beroleh kejayaanlah orang-orang yang beriman,iaitu mereka yang khusu’ dalam solatnya.
(al-Mukminun:1-2)
ii-Firman Allah Taala:
maksudnya:dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat,kerana amal yang baik yang kamu sediakan untuk diri kamu , nanti kamu dapati ganjarannya di sisi Allah.
(Al-Baqarah:110)
iii-Firman Allah Taala:
maksudnya:sesungguhnya manusia itu bersifat kedekut dan kikir,mengeluh apabila kesusahan menimpanya,dan kikir apabila mendapat keuntungan,kecuali mereka yang menunaikan solat.
( Al-Ma’aarij:19-23)
iv-Sabda Rasulullah SAW:
maksudnya:apakah kamu semua melihat apabila terdapat sungai di hadapan rumah seseorang, lalu dia mandi 5 kali sehari di dalamnya, adakah masih tinggal lagi sebarang kekotoran? Maka jawab sahabat: tidak tinggal sebarang kekotoran pun. Lalu sabda Rasulullah saw:Begitulah juga solat 5 waktu, mencuci darinya dosa-dosa dan kekotoran.
- Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Nasa’I dari Abu Hurairah; dan riwayat Ibn. Majah dari thman bin Affan.
v-Sabda Rasulullah SAW:
maksudnya:Solat yang lima, dan dari solat jumaat ke jumaat yang akan datang, merupakan penghapus dosa (kaffarah) di antara solat-solat itu selagi tidak melakukan dosa-dosa besar.
-Hadis riwayat Muslim, Tirmizi dan Nasa’i.
vi-Dari Abdullah bin Amr secara marfu’:
maksudnya: seorang hamba itu apabila solat, datang bersamanya dosa-dosa di atas kepalanya atau bahunya. Maka setiap kali dia ruku’ atau sujud, gugurlah dosa-dosa itu daripadanya.
- Riwayat Ibn. Habban di dalam Sohehnya.
2) Menyebut Hikmah-hikmah akan kewajipan solat dari semua sudut sama ada agama, masyarakat, kesihatan dan individu itu sendiri.
i-Faedah kepada agama:
Merupakan lambang kekuatan umat Islam. Melahirkan pandangan dan kesedaran kepada Musyrikin betapa berhaknya Allah swt untuk disembah, dan tiada yang lain selainnya yang berhak disembah.Bahkan siapa lagi yang akan menyembah Allah swt dari kalangan umat manusia sekiranya umat Islam sendiri enggan menyembahnya? Sedangkan Rasulullah saw telah berdoa dengan penuh kekhusyukan dan pengharapan kepada Allah swt di hari perang Badar:
“ Ya Allah! Jika hari i ni engkau hancurkan umat yang menyembahmu, nescaya tiada lagi manusia yang menyembahmu selepas hari ini”.
-Ar-Rahiiq Al-Makhtum , Al Mubarakfuri:m/s: 216.
ii- Faedah kepada masyarakat:
Merupakan ikrar beramai-ramai terhadap akidah Islamiah, serta memperkuatkan keyakinan di dalam diri setiap individu muslim. Di samping menguatkan ikatan persaudaraan dan persefahaman sesama umatserta kesedaran akan betapa pentingnya hidup berjamaah. Solat berjemaah juga memupuk sifat bertolak ansur dan kesaksamaan tanpa mengira bangsa dan keturunan, miskin mahupun kaya. Kerana di sisi Allah swt manusia itu sama sahaja melainkan taqwa.
iii-Faedah kepada individu muslim:
Solat merupakan lambang kehambaan yang sebenar. Di dalam masa yang sama melatih muslim ke arah hidup yang bernizam( berdisiplin) dan iltizam dengannya. Begitu juga solat merupakan madrasah khuluqiyah ( sekolah pembinaan akhlaq )yang mendidik muslim bersifat amanah dan benar juga menegah dari berbuat kemungkaran.
Firman Allah swt:
Maksudnya: dan dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu menegah dari perbuatan keji dan mungkar.
( Al- Angkabut:45)
iv-Faedah kepada kesihatan:
Ulama mutakhirin termasuk pakar-pakar perubatan telah menemui pelbagai rahsia daripada solat.Di apengkajian mereka ialah:
a) Waktu yang paling dapat meredakan tekanan (release stress) ialah ketika sujud.
b) Gerakan di dalam solat mempercepatkan penghadaman makanan serta melancarkan perjalanan darah.
c) Kajian saraf oleh seorang pakar neurologi di Amerika Syarikat telah mendapati terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak di masuki darah.Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang mencukupi untuk berfungsi secara lebih normal. Setelah membuat kajian yang agak lama, barulah beliau menemui bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf ersebut melainkan ketika sujud sahaja.Urat saraf tersebut memerlukan darah pada sukatan yang tertentu sahaja.Ketika sujud waktu solat merupakan jangka masa terbaik untuk darah memasuki urat tersebut.
Dan banyak lagi hikmat solat yang tidak tersingkap oleh kita sebagai makhluq, sedangkan apa yang kita ketahui darinya sudah terlalu cukup untuk menjadi hujjah akan betapa banyak kebaikan segala suruhan Allah swt terhadap makhluqnya.
Maka benarlah firman Allah:
Maksudnya: maka tidak diberi pengetahuan kepada kamu ( wahai manusia ) melainkan sedikit.
( Al-Isra’:85)
At-Tarhib ( amaran)
Selepas mad’u mengetahui kesalahan dan hikmat solat, barulah sesuai bagi seseorang da’ie manyampaikan amaran dari Allah swt terhadap mereka yang melalaikan solat.
Terlalu banyak nas Al-Quran dan Al-Hadis yang menyentuh persoaln ini.Bahkan di sana terdapat beberapa pendapat ulama’ berkenaan dengan hukum mereka yang meninggalkan solat.
Secara sepintas lalu ingin dinyatakan disini beberapa pendapat ulama’ beserta hujah mereka tentang hukum meninggalkan solat.
Ulama telah bersepakat ( ijma’ ) bahawa sesiapa yang mengingkari akan kewajipan solat ke atas muslim adalah KAFIR.Kerana adanya dalil yang qat’ie dari Al-Quran, As-Sunnah dan ijma’ tentang kewajipannya.
Adapun mereka yang sengaja meninggalkan solat kerana malas atau berniat mengingkari perintah Allah Taala, maka hukuman bagi mereka terbahagi kepada dua: dunia dan akhirat.
Pertama: Hukuman di Akhirat.
Terdapat di sana beberapa nas syara’ di antaranya:
i)Firman Allah Taala:
maksudnya:Apakah yang membawa kamu masuk ke neraka?mereka menjawab: kami tiada termasuk dari golongan orang-orang yang mengerjakan solat.
ii)Firman Allah swt:
maksudnya:Neraka Wail (celakalah) bagi mereka yang solat, iaitu mereka yang lalai dari mengerjakan solat (melengah-lengahkannya)
(Al-Maa’un:4-5).
iii)Firman Allah taala:
maksudnya:Kemudian mereka digantikan oleh satu angkatan, yang meninggalkan solat dan menurut keinginan nafsu, sebab itu mereka menemui kehinaan.
(Al-Maryam: 59)
iv)Sabda Rasulullah saw:
maksudnya: Dari Jabir bin Abdullah r.a: ?Ă½ “Beza antara seorang seorang Islam dan seorang kafir itu ialah meninggalkan solat”
diriwayatkan oleh Muslim, Tirmizi, Abu Daud, Nasa’i , Ibn. Majah, dan Ahmad.
v)Dari Buraidah r.a , aku mendengar Rasulullah saw bersabda:”perjanjian di antara aku dengan orang yang beriman ialah solat, sesiapa yang meninggalkannya adalah kafir.
vi)Dari Usadah bin As-Samit r.a berkata: Rasulullah saw telah berwasiat kepadaku dengan 7 perkara:”Jangan kamu sekutukan Allah dengan sesuatu, walaupun kamu dipotong, atau dibakar ataupun disalib.Dan jangan kamu tinggalkan solat dengan sengaja,maka sesiapa yang meninggalkannya dengan sengaja telah keluar dia dari agamaDan janganlah berbuat maksiat, kerana ia dimurkai Allah, dan janganlah minum arak kerana ia ibu segala dosa”.
- Riwayat At-Thabrani dan Muhammad bin Nasir di dalam kitab solat dengan 2 sanad yang diterima(maqbul).
vii)Dari Anas bin Malik r.a berkata:Telah bersabda Rasulullah SAW:
“Sesiapa yang meninggalkan solat dengan sengaja, sesungguhnya dia telah kafir dengan nyata”
viii)Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a tentang hadis Isra’ dan Mi’raj beliau berkata: “ Kemudian baginda baginda melalui satu kaum yang memecahkan kepala mereka dengan batu besar,setiap kali dipecahkan ia bercantum kembali seperti sediakala. Kemudian Rasulullah SAW bertanya:”Ya Jibril! Siapakah mereka??”, maka jawab Jibril: “Mereka ialah yang memberatkan kepala mereka dengan sembahyang fardhu.”
No comments:
Post a Comment